Wednesday, July 11, 2012

Muhdalena Ahmad


Bila aku dikejutkan dengan panggilan kawan baik aku Rozi Mael dan diberitahu Ina telah ditembak, aku rasa bagaikan gelap pemandangan sekejap. Punyalah terkejut dan tergamam, apa yg aku boleh buat masa tu hanyalah menangis teresak-esak sambil suami aku menenangkan. Aku ambil cuti dan terus menangis sampai bengkak2 mata sambil berfikir apalagi yg aku boleh buat untk membantu dia, nak melawat kat hsptl tak boleh apetah lagi nak berjumpa. Aku tau pasti dia ada sebab kenapa dia berada disitu (JPM) tapi aku tak rasa tujuannya untuk membunuh PM kita. Kalau dia berada disitu untuk membunuh dah habis semua cedera, tapi tak ada seorang pun cedera masa kejadian tu. Fikirkanlah.


Setiap kali aku tgk gambar ni aku akan sebak, dengan dia dlm keadaan ditembak, bila tgk link video nya lagi lah aku rasa cam nak pengsan. Aku amat berharap sesuatu yg lebih baik untuk dia dan semoga hukumannya diringankan. Aku bertambah pelik bila memikirkan sebab dia bukan seorang yg anti kerajaan even Bersih punya hal pun dia yg paling tak suka...dia penyokong BN selamanya....tak tercapai kat otak aku ni untuk percaya bahwasanya dia sedang menentang kerajaan, pasti ada sesuatu yg berlaku disebalik ni semua...pasti...
Dia mmg seorang baik, memahami, sensitive, dia la yg paling senang menangis antara kitorang ni baik ain, gimah, faizah, aku lagi la plak mmg ego nak mampos untuk mengeluarkan air mata nih. Ina la yg paling lembut hati.

Harapan aku sekarang hanyalah ingin berjumpa dengannya dan membantu dlm apa jua sekalipun yg aku mampu. Harap sangat mana2 peguam boleh tampil membantu memberi pendapat dan cara bagaimana nak membela Ina. Aku sedar kesalahan dan pertuduhan ke atasnya sangat berat. Tapi aku juga percaya apapun boleh berlaku. Jadi aku tak pernah putus harapan dan berdoa semoga Allah berikan ruang untuknya mendapat yg terbaik dan dipermudahkan segala urusan hingga segalanya selesai.

Aku tak kira la dia end up kat mana pun, aku tetap akan pergi berjumpa dengan dia itu janji aku, kerana dia tak pernah mungkir janjinya pada aku dan sentiasa ada disamping aku tatkala diperlukan. Aku sayang dia. Dan aku akan tetap doakan dia.

Aku harap sangat semua yg bernama manusia, orang, rakyat, human, people....jangan mencaci maki dia lagi. Cukuplah apa yg dia dah lalui...semua yg diluar sana tak tahu pun apa sebenarnya yg berlaku jadi tolong jangan membuat spekulasi sendiri.

LUV U INA...ALWAYS....

23 comments:

Studio Cotton's said...

Sama2 la kite mendoakan yg terbaik utknya..setiap yg berlaku pasti ade hikmah dan sebabnys..walaupon akak ta termasok dlm group list korang, tapi akak adalah salah seorang yg terlalu sygkan dia jugak..penah menjadi rakan sepermainan,susah senang mase dulu.sejak dr 1st akak dpt berita tu hati tros rase cam termati seketika..smpi la saat ni air mata dan doa tak penah putus utk sahabt dr kejauhan..
Semoga dia berada dlm keadaan baik dan dilindungi oleh Nya..impian kita sama teringin sgt menemuinya..last jumpe adalah beberapa bln yg lepas..mcm mane yg korang rase mcm tu jugak yg akak rase..akak juga sedia membantu..
K.ayu

Anonymous said...

btol kt nik...iye lor klu kite btol2 syg ina sbgai sahabat dia jom kwn2 yg mgenali ina 1 skolh dgn ina dr sek ren/menengah/u ke jom kt doakn yg trbaik utk ina smoga ina dlm keadaan sht dan bole hdp sprti sedia kala....

Anonymous said...

aku jugak mendoakn yg ina akan kuat dn tabah menghadapi semua dugaan ini.. jujur aku katakn aku trlalu sedih dgn kejadian yg menimpa ina.mcm x percaya bila aku tgk gambr ina nak gugur jantung mengelatar tangan bila aku tahu dan yakin itu adalah ina..apa dan kenapa pasti ada sb yg kita tak tahu dn x perlu kita buat andaian dn brprasangka buruk pd ina..sebagai rakan yg pernah rapat dgn dia suatu waktu dulu dn same mcm kak a yu walau kami x ada dlm frenlist frenship korang..ape yg aku tahu ina yg aku kenal seorang yg ceria dan happy go lucky dgn sikap gilernye..kenangan brsama korang yg pernah join plkn,riverstone ulu yam,lepak tepi sungai,lepak rumah azimah,merayau naik motor dn tarian korang...semua kenangan yg paling indah aku ada sblum aku brkahwin..dan msh trsimpan gambar ina dn azimah waktu aku kawin dulu..dan ina aku tahu dia minat duta dan lagu lagu sheila on 7..ada niat nk jumpe duta katanye..dan aku suka sikap ina dgn kata2 semangatnyer..dan aku kagum dgn pemikiran dan ideologi dia....dan jugak x lupe gelak tawanya..

for me..ina whatever happen n who u are now,i lov u n doa aku utk ko aku brharap ko kuat dn tabah dgn ujian allah..dan aku juga sedia membantu andai diperlukan.

nana.@qaseh adriana.

Anonymous said...

Jgn risau,, ramai yg menyokong harapan murni ko,, insya'allah Allah akan tolong kita,, mmg ina bukan jenis ganas,, suka memberontak atau liar orgnya,, dia la manusia yg satu2nya bertudung dlm senarai kwn2 sekolah rendah aku dulu,, antara nik, ain, azimah, faizah, ina & shima,, dia yg paling beriman sikit.. dulu time cikgu mustafa kamal mengajar sekelas,, ina xada masalah displin pun,, bila aku buka balik album lama,, teringat segala bagai kenangan.. be strong nik,, aku ada dibelakang ko,, jgn takut tegakkan kebenaran... shima

Nick Sun Shine said...

kepada kak ayu, adik, nana n shima...thanks sebab sokong dan mendoakan ina...aku yakin apa yg dia buat bersebab, dia tak pernah buat sesuatu yg dia tak percaya...ni pasti ada sesuatu yg mempengaruhi dia coz dgn hati dia yg lembut tu senang mempercayai org, even kt gambar atas tu setelah ditembak dia still tgk n concern dgn luka pada lelaki tu instead of luka tembakan yg ada pada dia....itu pun dah cukup untuk membuktikan kebaikan dia. Semoga Allah makbulkan doa kita semua...Aamiin

Anonymous said...

salamunalaik... qadar dan qada' yg Allah da tetapkan jgn lg di pertikaikan... setiap pekara tidak Allah jd kan dgn sia2 melainkan ada pengajaran di sebaliknye. Bab nk menutup mulut manusia ni memang suatu yg mustahil dan boleh di ibaratkan seprti mencurah setempayan air ke daun keladi... lihat shj how 'they' manipulate the facts lalu menuduh si pelaku sebagai mcm2 lah...kamu sendiri tahu... hakikat bg kita yg available bernyawa lg kt dunia ni... dalami lah ilmu agama...itu kewajipan kita sbg hidupan yg berakal, melalui ilmu yg di turunkan Allah dan di bawa oleh Muhammad SAW inilah yg boleh kita jd kan sbg pendinding utk mengenal yg mana sesat dan yg mana yg HAQ. perlu di ingati HAQ dan BATHIL selamanya tidak akan pernah bersatu... mcm kes muhdalina ni.. sy anggap dia silap mengkaji dek kerana kurangnye ilmu pengetahuan terhadap agama yg tidak membenarkan kita bersandarkan hadis2 yg dhoif utk di jadikan asas sebuah cerita..(dlm kes ni,perihal imam mahdi lah) ape2 pon back to fitrah, study islam well k... teruskan bersabar kerana itula sifat seorang mu'min... salamunalaikum - Anas :)-

Nick Sun Shine said...

ye betul, paham sangat but the thing is dlm masa seminggu dia boleh terjebak secara keseluruhannya, dia mmg dlm keadaan tertekan. maybe becoz of that dia terkeliru. susah nak kata but dia mmg ada berhubung dgn saya dan suggestkan untuk saya juga membaca jayanegara punya blog, so i did. then ada a bit conversation regarding the matter. what so ever yg saya geramnya tu org2 yg terlibat tak mahu tampil ke depan dan membela. yg terdekat dengan dia pun sanggup berkata tak tahu apa2 walhal dia yg menghantar kawan saya tu untuk menghantar anak2 nya ke rumah ibu beliau. saya mmg tgh sabar, kerana Allah lebih tahu. dan saya yakin apapun boleh berlaku dengan izin Allah. thanks anas for ur comment.

Anonymous said...

aku x kenal, x penah denga, x penah jenguk blog derang sebelom nih, hanya selepas baca berita baru aku menjejaki semua sisa blog dan tulisan derang, simpati namun berbanga ngan derang, sentiasa doakan derang berada dalam lindungan YANG ESA.

mudan.

Nick Sun Shine said...

hye mudan, thanks for the comment. tolong doakan ye. especially Muhdalena, dia seorang yg sentiasa membanggakan kamia.k.a kawan2 karibnya, nak bunuh semut pun dia berfikir berpuluh kali inikan pulak nak bunuh orang...Semoga Allah permuadahkan segala2nya...sekarang satu persatu terbongkar...Alhamdulillah

ahmad zikron said...

mcm2 versi cerita dan pandangan org ramai tentang kes tu. tapi awak sebagai kawannya saya nak tanya 1 soalan..awak ada komen kt atas tu muhdalena suggestkan untuk baca blog jayanegara,adakah masa tu muhdalena sedar atau tidak?macamana keadaan muhdalena mase tu?adakah normal seperti biase sbb masa hari kejadian dikatakan muhdalena seperti tidak sedar apa yang beliau lakukan..

Nick Sun Shine said...

masa dia minta saya baca blog tu, dia ada sebutkan yg penulis blog tu sebenarnya GILA...tapi waktu tu dlm 1-2 minggu sebelom kejadian yg dia terlibat. saya rasa time tu dia baru jumpa blog tu kot...then 3 hari sebelom kejadian di JPM, dia ada hubungi saya melalui chat dan time tu saya dah mula rasa semacam sebab dia dah mula mengarut2(saya tak boleh nyatakan disini maaf)...segala pendapat saya dia tak dapat terima, malah dia mahu saya pula yg percaya apa yg dia percayai...seolah mcm bukan dia...saya kenal dia sedari umur 7 thn masakan saya tak tau dia macamana...apapun saya tak boleh nak citer banyak kat sini...thanks for ur concern n comment.

ahmad zikron said...

kalau ada info menarik,boleh je email pada saya ahmadzikron@gmail.com

Anonymous said...

assalam...kita doakan semuanya selamatt...insyaallah...sedih tgok anak2 diaaaa...cene la nasib diorang tanpa ibu disisi...

Nick Sun Shine said...

Zikron, thanks insyaallah...bagi saya tak ada apa yg menarik pun tentang kisah ni cuma saya takut kalau saya buka mulot nanti lain pulak jadinya...

kepada yg komen terima kasih sebab doakan, saya pun berharap yg terbaik untuk dia sentiasa, saya tgh menunggu waktu boleh berjumpa dengan dia tak kira lah macamana pun keadaan dia time tu...

Anonymous said...

awak lagi kenal dgn ina ni..n kawan yg rapat dgn diaaa...awak lg tau dia mcamana..ahli keluarga lagi sedih dengar berita ni sya rasa...semoga keluarga ina tabah hadapi semua ni...n dpt jaga anak2 dia sebaik mungkin..ank sebesar dahagakan kasih sayang seorg ibu....

Nick Sun Shine said...

thanks ye, minta doakan yg terbaik untuk dia, kami dah ke rumah ibu bapanya hari selasa lepas, dan keadaan Alhamdulillah under control lagi, ibu bapa dan adik beradik dia confirm la sedih dan tetap mendoakan, anak2nya kini berada dlm jagaan suaminya. cuma till now kami keep in touch dgn adiknya. yg penting kami sama2 usahakan sesuatu untuk membantu bukan setakat mendoakan dia. anyway thanks for ur comment ye... :)

Unknown said...

Salam...
sy tergerak hati nk amik tahu.. bukan kepohchi tp mcm pelik.. mcmmn seorg isteri n perempuan have dat kind of guts utk wat mcm tu.. lg2 dgn lelaki yg takde kena mengena dgn nya.. mcm pelik sgt.. klu betul ada agenda yg dirncg oleh pihak tertentu n tak semena org awam yg jd mangsa, ermm its reli not a gud thing.. sy takleh nk byg mcmmn famili dia hadap dugaan ni, sy simpati pd keluarga muhdalena.. muga tabah.. Allah ada, kebenaran akan direveal jugak. Sy percaya ada hikmah sebalik ni.

6803man sarawak said...

Alfatihah buat keluarga blogger jayanegara.

Anonymous said...

aku tak rasa ni sbb politik..tp teori konspirasi..

Anonymous said...

uhui

Anonymous said...

hmmm...aku nk sgt tau motif n sebab die wat tindakan sbegitu..kalo nk ckp die nk hpuskn kjaan skrg yg kejam, xkn la dia brani serang pkai pedang.ptt die leh fkir keupayaan dri.aku pnye fam pun prnh kna serang dgn mat2 rempit dgn pedang samurai.tp alhamdulillah kami 3 bradik dpt pthkn serangan mat2 rempit tu tnpa gunakan snjata api.ni plak muhdalena ni nk serang polis yg ada snjata api..hmm...pe2 pun, aku doakn apa yg tbaik utk dia.n aku pasti, ada sbb yg kukuh knape die btindak sdemikian.

puteri jalanan a.k.a annur said...

cayalah kak nik! semoga semua baik2 je...:)

Sam said...

Kak, maybe die suffer from schizophrenia kot, kalu tak makan ubat makin teruk tau keadaan die. Saye ade mental disorder sejak 2009, tapi alhamdulillah lepas makan ubat yg psychiatrist bagi saye dah ok skit.